Przed przystąpieniem do pracy nie wierzyli że są w stanie wykonać postawione przed nimi zadanie

Niebawem koniec roku szkolnego. Uczniowie klasy trzeciej Gimnazjum w Dubeninkach po kwietniowych egzaminach na lekcjach matematyki wykonywali bardzo ciekawe modele brył geometrycznych. Na początek poznali pojęcie brył platońskich i archimedesowych. Okazało się, że wielościany foremne to nie tylko sześcian i czworościan foremny.

 

 

 

 

Szukali w internecie ciekawych siatek. Zastanawiali się czy na pewno wystarczy „zakładek” na właściwe sklejenie brył, niektórzy po nieudanej próbie swoje zadanie zaczynali od nowa. Żeby siatki były dokładnie wykonane przypomnieć musieli konstrukcję wielokątów foremnych. Pomysłów na modele było mnóstwo. Dominowały wielościany gwiaździste, byli też tacy co robili np. ośmiościany ścięte.

Wykonanie modeli wielościanów archimedesowych jest nieco większym wyzwaniem niż w przypadku wielościanów platońskich. Bardzo ważne jest to, że zgodnie z podstawą programową dla trzeciego etapu edukacyjnego uczniowie umiejętnie pracowali zespołowo. Sami dobierali się w trzy lub cztero-osobowe zespoły, wspólnie decydowali, którą bryłę chcieli skonstruować.

Kilka zespołów tworzyło modele wielościanów gwiaździstych. I tak oto na lekcjach matematyki gimnazjaliści stworzyli już bardzo ciekawe modele graniastosłupów pochyłych, dwunastościanów i dwudziestościanów foremnych, wielościanów gwiaździstych i inne.

Przed przystąpieniem do pracy nie wierzyli że są w stanie wykonać postawione przed nimi zadanie. Niezależnie od niewielkich niedociągnięć wszyscy mogą je oglądać, a myślę, że spodobają się wszystkim.

Nauczyciel matematyki Wanda Werchowicz


Aktualności

Powiązane artykuły